Amish en Philly! - Reisverslag uit Alexandria, Verenigde Staten van Maureen - WaarBenJij.nu Amish en Philly! - Reisverslag uit Alexandria, Verenigde Staten van Maureen - WaarBenJij.nu

Amish en Philly!

Door: maureenvaes

Blijf op de hoogte en volg Maureen

22 April 2012 | Verenigde Staten, Alexandria

Ongeveer een uur ben ik terug en ik heb m'n foto's terug gekeken van vandaag en gister.
Gisterochtend gingen we vroeg op weg naar DC, vanaf daar gingen we met de bus beginnen aan onze tour. Dit is onderdeel van het Cultural Hi-Ways programma. Door mijn visum waardoor ik aan Cultural Exchange doe, moet ik een aantal studiepunten halen en een leuke manier om dat te doen is Cultural Hi-Ways. Hiermee heb je een paar lessen, elke keer in het weekend en aan het eind ga je een weekend weg naar de plek waarover de lessen gingen. Bij deze ging het dus over de Amish en Philadelphia. De eerste twee lessen gingen vooral over de laatstgenoemde; hoe de VS van kolonies naar een eigen land ging met de Bill of Rights, Constitution. Welke personen belangrijk waren en wat ze allemaal wel niet betekent hebben. De laatste les hebben we een ontzettend interessante film gezien over de Amish, over hun gebruiken, manier van leven en hun geloof.

De eerste stop die we gisteren maakte was in Lancaster, hier kregen we een tour door een voormalig Amish huis. Kregen informatie over de historie, zagen de kleding die ze dragen en hoorden dat als we in de winkel Target een leuke Amish vent zonder baard zagen, hij nog vrijgezel was. Ik was erg blij dat de tourgids aangaf dat ook al noemen ze Amish en hun taal ook wel Pennsylvian Dutch, het hier niet om Dutch gaat, maar een verbastering van Deutsch! Ze leren ook Duits op school en ook de liederen die ze in de kerk zingen zijn Duits. Ze hebben trouwens geen kerk, maar iedereen uit de gemeenschap komt bij elke dienst, deze bij een ander gezin thuis houden.
Buiten dit huis waren verschillende typische Amish dingen, zo ook een een-kamer-school. Hier was een niet zo strikte Amish vrouw, die vertelde dat ze zelfs auto reed. Dit had ze pas geleerd toen ze 47 was! Dat vond ik echt heel indrukwekkend.
Ook liep er buiten een ieniemienie schattig geitje rond. Hij was 7 dagen, maar nog steeds kleiner dan een pasgeboren geitje.

De lunch hadden we bij een typisch Amish familie-restaurant eten. Lekker veel, heel erg vullend en best wel Duits eten! Dat werd ook beaamt door de vele Duitse au pairs die met onze tour mee waren. Er schenen van de 32 meiden, 20 uit Duitsland te komen! Het hele weekend heb ik dus Duits om mij heen gehoord en ook al reageerde ik dan steeds in het Engels, begon ik op een gegeven moment gewoon in het Duits te denken! Na al dat heerlijke vullende warme eten kregen we ook nog eens taart en ijs! Één van de twee taarten, smaakte onwijs naar speculaas en was echt ontzettend lekker.
Hierna gingen we naar Philadelphia toe, eerst nog langs soort landweg, waardoor we nog wat Amish mensen in het wild konden zien ;).

In Philadelphia aangekomen begonnen we vrijwel meteen met de tour van de Mural Art, de kunst die op de buitenmuren van gebouwen word gemaakt. In samenwerking met de buurt en soms zelfs ook mede mogelijk gemaakt door de buurt worden er prachtige schilderwerken op gebouwen gezet. Eerst kregen we info over het huidige project waar ze mee bezig zijn met een redelijk beladen onderwerp: zelfmoord. Ik vond het mooi om te horen dat ze met verschillende onderwerpen bezig zijn en dan met groepen samen aan de schilderijen werken. Dit kan natuurlijk voor een aantal ook als een soort verwerking werken.
Tijdens de daadwerkelijke tour zijn we jammer genoeg maar 1 keer de bus uit gestapt, want ik had graag duidelijkere foto's willen hebben van sommige muurschilderingen. Ook was één van de twee gidsen ook een beetje vervelend. Hij was steeds grapjes aan het maken die totaal niet grappig waren.

Heerlijk in het hotel aangekomen, op de zachte bedden geploft en besproken hoe laat we op zoek gingen naar een plek om te eten. Na een douche en me hebben omgekleed (het plan was om na het eten uit te gaan) was ik de enige met een jurkje (de rest jeans!) maar aangezien ik bijna nooit jurkjes draag, hield ik hem lekker aan :)
Jammer genoeg had iemand het 'geweldige' idee om Italiaanse te eten, maar we konden maar niks vinden. We zijn toen uiteindelijke een Ierse pub binnen gestapt waar ik mijn eerste Philly Cheese Steak Sandwich heb gegeten, lekker met een glas witte wijn! Tja ik had een jurkje aan, dan moet ik toch nog iets een beetje sophisticated doen. Jammer genoeg vulde die sandwich zo erg, dat ik de lekkere frietjes die er bij zaten niet eens op kon!
Door moeheid, niet meer uitgegaan, maar beetje zitten kletsen op de hotelkamer en op tijd gaan slapen.

Vanochtend waren we niet te vroeg op en rond 9 uur liepen we naar Reading Terminal Market. Iedereen leek wel zin te hebben in een broodje of een bagel met een roerei of weet ik wat voor anders warms, gebakken of gefrituurt ze allemaal al hadden. Ik ging lekker simpel voor een croissantje en een heerlijke smoothie van banaan-kokos-ananas!
Toen begon de tour met echt een ontzettend leuke gids, ze wees van alles aan vanuit de bus (waarvan de helft gister al was aangewezen!) nam ons mee naar de trap waar Rocky op rent in de film, Rodin Museum, de champs elyssee van Amerika, de Independance Hall en de Liberty Bell, die ik dus echt veel groter had verwacht!
Terug bij het hotel waren we vrij om te doen wat we wilden. Ik ben met een groepje meiden meegegaan en eerst hebben we een crepe met nutella gegeten, heeeeeeeeerlijk! Dit was in Reading Terminal Market, waar we een tijdje gebleven zijn. Eventjes zijn we naar buiten gegaan naar Hard Rock Cafe, waar ik oorbellen en armbandjes heb gekocht, maar het regende zo erg dat gezellig rond wandelen er niet in zat.
Als vroeg avondeten heb ik een Philly Cheese Steak Sandwich genomen. Ik vroeg wat hij aanbeval en hij noemde de ingredienten op die allemaal op een 'originele' zaten, ik vroeg toen meteen hoeveel dat was, aangezien ik namelijk maar iets meer dan genoeg cash bij me had voor een normale. Ik moest toen alles geven wat ik had, waardoor ik uiteindelijk bijna 2 dollar korting kreeg! Wat ik ook leuk vond aan dit tentje, was dat je een speelkaart kreeg als soort nummertje om je broodje af te halen. En echt te toevallig kreeg ik een harten 7! Zoals de meesten wel weten is 7 mijn lievelingsgetal. Ik was heel blij dat ik zijn advies op had gevolgd, deze was heerlijk en op één of andere manier niet te vullend zoals de eerste die ik had geprobeerd.

En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan! Morgen weer werken en vrijdagochtend vroeg naar de Bahamas!!!!!!!!!! wooohoooo!

ps: Philadelphia betekent broederlijke liefde, al zei ons tourgids van vandaag dat ze het ook zusterlijke affectie noemen, omdat vele vrouwen de stad groot hebben gemaakt!

  • 03 Mei 2012 - 10:52

    Ans Mooijenkind:

    Interessant, dat Amish-verslag, het spreekt me aan omdat ik opgegroeid ben in een Doopsgezind gezin (aan moederskant), en hun waarden zijn verwant aan die van de Amish. Zo vinden ze het ook niet nodig om te hoog opgeleid te zijn(!), daarbij sluit het verhaal aan van mijn eigen moeder, die overging naar de 2e klas gymnasium maar overstapte naar de HBS omdat je voor apothekersassistente (wat zij dolgraag wilde worden) slechts 3-jarig HBS als vooropleiding nodig had. Eenvoud was haar 'middle name!' Verder heb ik een aantal Amish-romans mogen recenseren, waaruit veel geborgenheid, maar ook een hoge dosis sociale controle, gepieker en gewetensnood naar voren kwam...
    Groetjes, fijne tijd ondanks niet doorgegane Bahama's, de jongetjes zien er stoer uit met hun korte koppies!

  • 03 Mei 2012 - 16:39

    Maureen:

    Hey Ans, Wat interessant zeg :) Ik moet misschien ook maar eens een boek erover lezen. Klinkt wel interessant :) Is zij ook gedoopt als volwassene, aangezien Amish dat doen, omdat ze Anabaptisten zijn.

  • 11 Mei 2012 - 13:19

    Ans Mooijenkind:

    Hoi, Maureen (traag ben ik wel, met reageren)
    Ja, inderdaad, mijn moeder is als volwassene gedoopt en ik nooit, want afgehaakt na 2 catechisatielessen op mijn 14e, waar het alleen maar over politiek ging (het was 1970) en dat interesseerde me niet. Weer een zieltje verloren! groetjes, A.

  • 31 Januari 2014 - 16:04

    Karina:

    bedoel je met speculaastaartje: Shoe-Fly-Pie? :D Dat was jummy!

  • 01 Februari 2014 - 03:43

    Maureen :

    Hahahaha, volgens mij wel :) inderdaad erg lekker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Alexandria

Maureen

Actief sinds 15 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1437
Totaal aantal bezoekers 35011

Voorgaande reizen:

01 Mei 2016 - 06 Mei 2016

ontdekken

30 Januari 2012 - 26 Februari 2014

Au pair met Activity International

Landen bezocht: